Derde Bosphorusbrug mogelijk dramatisch voor Istanbul

Istanbul wordt wel de brug tussen Europa en Azië genoemd. Dit weekend nam deze brug letterlijke vormen aan. Op initiatief van de Turkse Groene Partij (Yeşiller) kwamen zaterdag 2 oktober duizenden mensen bijeen om tegen de mogelijke bouw van een derde brug over de Bosphorus te protesteren. Onder het motto ‘2 miljoen inwoners van Istanbul tegen de 3e brug’ verlichtten demonstranten 22 wijken langs de zeestraat met kaarsen, om zo het lot van 2 miljoen bomen die voor de brug gekapt moeten worden onder de aandacht te brengen. De vraag is echter in hoeverre de AKP-regering – de maker van de plannen voor de brug – hiervan onder de indruk is.

Op het moment zijn er twee grote bruggen die de Europese en Aziatische kant van Istanbul met elkaar verbinden: de Bosphorus brug en de Fatih Sultan Mehmet brug. Elke dag worden deze bruggen gebruikt door honderdduizenden automobilisten die om wat voor reden dan ook ‘aan de andere kant’ moeten zijn. En nu komt er dus misschien een derde brug in het noorden van Istanbul.

Aanvankelijk was het idee dat een derde brug het verkeersprobleem van Istanbul zou verlichten. Er werden plannen gemaakt voor een centraal gelegen autobrug, maar de wijken die het hardst door deze plannen getroffen zouden worden kwamen in opstand en de plannen werden van tafel geveegd. Het huidige plan – een idee van de nationale AKP regering – voor een brug in het noordelijke puntje van Istanbul, ongeveer 60 kilometer uit het centrum, wordt ook nog steeds verdedigd met hetzelfde verkeersargument. Maar volgens de Groene Partij wordt de brug alleen gebouwd om via Istanbul een verbinding te creëren tussen de  Europese en Aziatische snelwegen. De stad en haar inwoners zullen hier op geen enkele manier van profiteren en eerder lijden onder de negatieve effecten.

Serkan Köybaşı, organisator van de bijeenkomst tegen de derde brug en lid van de Groene Partij stelt dat een derde brug dramatische gevolgen zal hebben. “De bevolking van Istanbul (nu 13 miljoen) zal met 20 procent groeien, de stad zal zich uitbreiden, het aantal auto’s zal toenemen en de volksgezondheid zal verslechteren door de kap van 2 miljoen bomen en de vervuiling van de waterreservoirs in het gebied waar de brug moet komen. De derde brug is alles behalve een duurzame oplossing voor de problemen in de stad!”

En duurzame oplossingen zijn er best meent Köybaşı. “Ze worden alleen niet gehoord.” Er zijn bijvoorbeeld ideeën ontwikkeld voor een metrotunnel onder Bosphorus en een verbouwing van de eerste brug tot auto- en trambrug. Maar dergelijke oplossingen lijken bij de regering nu nog weinig populair. “Onze regering is volledige gericht op het neoliberalisme en het verdienen van geld,” zegt Köybaşı stellig. “In Turkije worden momenteel ontzettend veel milieuonvriendelijke projecten gerealiseerd die de levens van vele mensen negatief beinvloeden. Als Groene Partij proberen wij hier wat aan te doen, maar dat is heel moeilijk met een kiesdrempel van 10%.”

De Turkse Groene Partij moet het echt nog hebben van protestbijeenkomsten zoals die van zaterdag. De Turkse pers was happig en alom aanwezig, maar of de plannen voor een derde brug nu ook daadwerkelijk gewijzigd zullen worden valt nog te bezien.

This entry was posted in Istanbul and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Derde Bosphorusbrug mogelijk dramatisch voor Istanbul

  1. Adnan Demirci says:

    Simone, een goed stuk. Echter ik denk er anders over dat de brug alleen gebouwd wordt om via Istanbul een verbinding te creëren tussen de Europese en Aziatische snelwegen en de inwoners hier op geen enkele manier van zullen profiteren. Derde brug gaat de druk van de 2e brug verlichten waardoor de inwoners minder lange files zullen hebben. Andere alternatieven van ‘Yesiller’ laat juist de inwoners lijden voor maanden misschien jaren durende projecten op de al te drukke bruggen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *